Advertiser 2
17
Ahad, Mei 02, 2010 Post By: Tan Sri Kroll™

Lepat Pisang Aluminium Foil Mesir

Salammm..lagi 5 hari nak pekse final...sumer tengah bertungkus lumus nak menyediakan diri menghadapi peperiksaan...memangler stress dan memenatkan...Tapikan...waktu2 pekse nilah...bnyk bende pelik berlaku...kadang2 tu, bakat2 terpendam yg dah terperap lama menjadi jeruk tuh....keluar tanpa diduga..hahaha....so dalam post kali ni aku nak memperkenalkan kat korang sumer "lepat pisang aluminium foil".. Aku rase yg pertame kat dunia kot..haha...sebab kat mesir nih..pisang ade dijual..tapi pokok pisang sebatang pon aku tak nampak..diaorg tanam bawah tanah agaknyer...so xboleh la aku buat lepat pisang yg normal...so aku memilih cara abnormal untuk buat lepat pisang nih...so korang tngklah cara2 aku buat lepat pisang abnormal nih..hehe...layaannnnnnzzzzzzz......

(campur tepung+pisang+santan+gula+garam)



(letak sumenye dlm bekas aluminium foil)


(kukus sampai masak...hehe...)


(beginilah rupanya selepas masak)



Tadaaaaaaaaaa!!!!! siap untuk dimakan...hehe...
Selamat Mencuba!!! (tiba2 jer...)

P/s: kadang2 aku tengok mcm apam pon ade jugak...tapi bila setelah dirase, tak boleh dinafikan lagi..mmg lepat pisang..hahahahaha.....



  1. huessnaa

    wa..pandai la.tapi nape tak letak recipe.??
    letak recipe ar.senang skit nk try

  1. Bahan-Bahan:
    ~5 biji pisang (kalo pisang besar la,kalo kecik tambah lagi)
    ~tepung gandum
    ~2 sudu besar gula
    ~santan
    ~1 sudu kecik garam

    Cara2:

    Pisang dilecek hingga lumat ataupon blender.(kalo nak blender jgn letak air bnyk sngt..sket je..kalo tak letak langsung lagi bagus..) pastu masukkan tepung sikit2 ngan gula.

    pastu Kacau sampai sebati. Masukkan santan dan garam dan kacau lagi.

    kalo lembik, tambah tepung.kalo keras tambah santan...

    pastu kukus sampai masak dan last sekali...makan!!! hehe....

    senang je kan..1/2 jam pon boleh siap..hehe...

  1. will you marry me??
    i suka lepat pisang!!
    benci betol la
    apesal ko pandai masak ni?

  1. hahahahha....bukan susah sngt pon nak buat..kat mesia kan ade daun pisang..so boleh la cuba buat lepat pisang yg normal...hehe....

  1. Tanpa Nama

    hurmm..xske lepat pisang tp ko potong lepat tu nmpak cool n lawa sgt..tahniah2..

  1. nak cuba lah nantiiii <3

  1. cuba jgn tak cuba...nnt boleh rase...hehe... :p

  1. mcm kueh kaswi ja aku tgk lepat tuh. hee.

  1. hahahahahhaa
    tiba tiba jadi kreatif memasak bila dok mesir
    awak amek kos aper kat saner?medik ek?


    thnxx folow syahira
    ;]

  1. otak ketat~ hahahaha..sbb xde daun pisang...tu yg kene buat mcm tuh..hehe...

    syahira~ kat sini kalo nak mkn ape2..kene buat sendiri..rindu betul ngan suasana mesia...hargailah mesia..hehe..
    a'ah..amik medic..

  1. wow. pandai nya wat lepat pisang...!!

  1. salam..
    errkk..creativenya!
    potong kuih lepat tu pun cantik je :)
    congrats!

  1. thankx farah...
    hehe...keadaan memakse...
    mcm2 bende pelik boleh berlaku...hehe.. :)

  1. Tanpa Nama

    hahahha...khai2...calon suami yg bgs nie...hikhikhik...asal ko dok zaqaziq???asal ko xdok mansoura??leh aq melantak kuih2 free...hehehe...~nad

  1. hahahaha....meh la dtg zagazig cuti nih..aku buat pesta kuih besar2 ran..hahahahaha...

  1. Idea yg menarik. Baru ingat nak g jenguk kebun nihonjin ada pokok pisang ke tidak. Kalau ada nak minta sikit daun pisang. Tapi, nmpk gayanya dekat jepun pun tanam pokok pisang bawah tanah agaknya. :)

This is a moderated blog,we will review comments for posting within 24hour.We do not discriminate against any views, but we reserve the right not to post comments.

Thank You for Your Incredible Support.

Related Posts with Thumbnails
Copyright Reserved KROLL, KHAIRUL & KEYROLL 2010.
Design by: Tan Sri Dato' Dr.Khairul | MBBS | supported by Nuffnang