Advertiser 2
5
Sabtu, Oktober 08, 2011 Post By: Tan Sri Kroll™

Boneka berhantu

Ini adalah koleksi cerita-cerita tentang anak patung yang dihantui dan dirasuk. Adakah mungkin bagi semangat untuk mendampingkan dirinya kepada boneka ataupun untuk menyerang dan "merasuk" anak patung?

Anak patung antik yang biasanya mempunyai banyak sejarah lebih terkenal dengan kisah-kisah mistik ini Ok jadinya jom kita sama-sama dengar kisah misteri anak patung ini.. :)


PUPA  


Sebiji boneka,berbaju biru dan terlekat reben biru pada rambutnya yang dinamakan pupa oleh pemiliknya,seorang wanita. Wanita itu memiliki pupa pada tahun 1920-an sewaktu berusia 6 tahun.

Sewaktu perang dunia ke-2 meletus,pupa hampir musnah.Namun bersama pemiliknya,pupa sudah melalui pelbagai perjalanan bermula dari itali,kemudian ke amerika dan pulang semula ke itali sebelum melintasi negara eropah seterusnya kembali semula ke amerika.


Pupa bagaikan hidup!! Dikatakan pupa boleh bergerak sendiri,jadi tidak pelik jika pupa diletakkan disesuatu tempat kemudian kedudukannya berubah dari kedudukan sebelumnya.Sehinggalah pemiliknya meninggal dunia pada 2005,pupa terus disimpan oleh waris tuannya.pupa diletakkan didalam kotak khas,namun sering kali kedengaran bunyi2 aneh dari tempat penyimpanan pupa.

pupa kerap membuat bising seolah2 meminta untuk dilepaskan dari tempat kurungannya.Acap kali kedudukan pupa didalam kotak itu berubah dari kedudukan asal.


OKIKU

Boneka berpakaian kimono dengan rambut yg lebat dan bermata hitam ini asalnya dibeli oleh seorang pemuda untuk adiknya okiku yg baru berusia 2 tahun pada tahun 1918.Patung ini diberi nama Okiku sempena nama kanak2 tersebut.

Okiku amat menyukai boneka ini dan tidak lekang setiap hari bermain dengannya,tidak laam kemudian,okiku meninggal dunia akibat diserang demam panas.Boneka okiku ini diletakkan pada latar,tempat keluarga itu bersembahyang dan berdoa.Anehnya,sejak itu rambut boneka itu mula bertambah panjang.

Kajian berdasarkan ujian forensik terhadap rambut boneka itu mendapati folikel dalam rambut boneka Okiki sama seperti kanak2 berusia 10 tahun.Dikatakan boneka ini hidup kerana roh Okiku bersemadi dalam boneka tersebut.

Pada 1938,apabila keluarga Okiku berpindah,boneka itu disearhkan ke sebuah kuil di Hokkaido.Menurut pendeta disitu,rambut boneka itu masih terus hidup dan bertambah panjang sehingga terpaksa memotongnya secara berkala.

KATJA
Boneka ini berasal dari russia dan usianya dikatakan ratusan tahun yg kononnya dibuat sekitar tahun 1730-an oleh seorang gundik raja.

Kisahnya,si gundik itu hamil dan mengharapkan anak lelaki yg bakal dilahirkan lebih disayangi d=sang raja.Malangnya, bayi yg lahir adalah perempuan dan wajahnya cacat pula.Taasub denagn kepercayaan bayi eprempouan membawa sial,bayi itu dibakar hidup2.Sisa abu daibayi tersebut dicampurkan dengan porcelindan tanah untuk dijadikan sebuah boneka yang kemudiannya dinamakan Katja.

Ianya persis boneka sumpahan,dikatakan mereka yang memandang Katja lebih 20saat, mata boneka ini akan berkedip petanda Katja menympah orang yg memandangnya!!!
Selepas itu berlakulah pelbagai kemalangan menimpa mereka yang menerima kerdipan daripada Katja. KAtja masih lagi disimpan oleh warisnya di Rusia turun temurun dan dijaga rapi agar tiada sesiap terkena sumpahannya lagi.


ROBERT

Boneka berpakaian pelaut yang memeluk teddy bear kecil ini berasal dari florida,amerika syarikat. Tuannya bernama,Eugene.Asalnya robert dihadiahkan oelh org gaji keluarga eugene pada tahun 1904 sewaktu eugene masih lagi kanak2.

Sumber menyatakan,boneka itu telah disumpah terlebih dahulu oleh org gaji eugene yang mengamalkan ilmu hitam kerana rasa tidak puas hati terhadap majikannya.Eugen menyayangi boneka itu sepenuhnya,namum selepas sebulan kehadiran robert,gangguan aneh mula berlaku.

Barang2 dalam rumah tiba2 hilang dan ada yang rosak tanpa diketahui puncanya.Setiap malam,seisi rumah terdengar bunyi seperti orang berjalan di dalam rumah.Lebih pelik,ibu bapa eugene sering mendengar eugene seperti berbual dengan seseorang.Bila ditanya,jawabnya berbual denagn Robert.

Malah ada jiran tetangga yang sering ternampak kelibat boneka kecil bergerak sendiri di dala rumah eugene sewaktu keliuarga itu tiada dirumah.

Setelah eugene meninggal dunia pada 1974,robert ditinggalkan dirumah tersebut sehingga datnagnya pemilik baru yang mendiami rumah tersebut.Keluarga itu mempunyai seorang anak perempaun yang berusia 10 tahun.Beberpa hariselepas menduduki rumah tersebut,kanak2 itu sering menjerit pada waktu malan mendakwa robert "hidup" dan bergrak2 sendiri di sekeliling biliknya dan menyerang serta mahu membunuhnya.

Akibat tidak tahan dengan gangguan itu,akhirnya Robert diserahkan ke sebuah museum.Sehingga kini robert masih menjadi penghuni setia Museum Fort east martello dan terus dihujani misteri.

Jika para pengunjung meletakkan gula2 getah di luar kotak pameran,keesokan harinya didapati oembalut gula2 itu akan berselerak diatas lantai manakala gula2nya habis dimakan.



  1. sebab tu ayah aku dlu selalu pesan, klo beli patung cacatkan sikit, jangan biar dia sempurna sgt..

  1. Tanpa Nama

    betul ke ni

  1. Tanpa Nama

    betul kah itu cerita

  1. Tanpa Nama

    ada macam yang percaya dan tak percaye mana satu i nak pilih yer....(tolong cadangkan)

This is a moderated blog,we will review comments for posting within 24hour.We do not discriminate against any views, but we reserve the right not to post comments.

Thank You for Your Incredible Support.

Related Posts with Thumbnails
Copyright Reserved KROLL, KHAIRUL & KEYROLL 2010.
Design by: Tan Sri Dato' Dr.Khairul | MBBS | supported by Nuffnang